Daugiabutyje gyventojai dažnai turi skirtingą požiūrį į tai, kaip turėtų būti prižiūrimas jų namas. Vieni nori daugiau tvarkos, kitiems atrodo, kad viskas gerai ir nieko keisti nereikia. Būtent todėl klausimas, ar galima atlikti namų administratoriaus keitimą be visų gyventojų pritarimo, yra labai dažnas. Ši tema ypač aktuali ten, kur administratorius nebeatlieka savo pareigų taip, kaip gyventojai tikisi – stringa darbai, trūksta informacijos, o kartais net kyla įtarimų dėl lėšų naudojimo.
Kodėl gyventojai pradeda galvoti apie keitimą
Priežasčių gali būti labai daug. Kai kuriais atvejais žmonės pastebi, kad mokami mokesčiai auga, o rezultato nematyti. Kitur gyventojai pavargsta nuo nuolatinio laukimo, kol bus sutvarkyti gedimai, užsikimšę vamzdžiai ar netgi įvykusios avarijos. Dar kitur problemos prasideda dėl komunikacijos: administratorius neatsako į skambučius, nepaaiškina sąskaitų ar vengia viešumo. Tokiose situacijose bendruomenėje natūraliai atsiranda noras imtis pokyčių.
Ar reikia visų sutikimo
Dauguma galvoja, kad administratoriaus keitimui reikia kiekvieno gyventojo pritarimo. Iš tiesų įstatymai numato, jog užtenka paprastos daugumos. Tai reiškia, kad sprendimui priimti reikia daugiau nei pusės butų savininkų balsų. Jei namas turi 40 butų, užteks 21 parašo arba balsavimo „už“. Tokia taisyklė leidžia išvengti aklavietės, kai keli abejingi ar prieštaraujantys gyventojai gali blokuoti viso namo sprendimus.
Kaip vyksta procesas
Keitimo procedūra nėra sudėtinga, bet ji reikalauja tvarkos. Yra du keliai:
- Surengti gyventojų susirinkimą. Jame oficialiai balsuojama, o rezultatai įforminami protokole.
- Vykdyti balsavimą raštu. Tada kiekvienas savininkas pasirašo už arba prieš, o surinkti lapai taip pat tampa oficialiu dokumentu.
Abiem atvejais būtina užtikrinti, kad būtų aiškiai matyti, kiek gyventojų pasisakė, kas jie yra ir kokia jų valia. Tik tada sprendimas turės juridinę galią.
Kokios klaidos daromos dažniausiai
Nors pats procesas nėra sudėtingas, realybėje gyventojai neretai daro klaidų. Dažniausiai pamirštama tinkamai surašyti protokolą, nepažymima, kas balsavo, arba nesurenkama reikiamo skaičiaus balsų. Kartais žmonės tiesiog pamato, kad daug kaimynų pasirašė „už“, ir mano, kad to užtenka, nors realiai dar trūksta kelių balsų. Tokiais atvejais administratorius gali apskųsti sprendimą ir procesas užstringa.
Kodėl svarbu sutarti dėl lūkesčių
Vien pakeisti administratorių neužtenka – svarbu žinoti, ko gyventojai nori iš naujo vadovo. Jei bendruomenė nori mažesnių išlaidų, tai turi būti aiškiai įvardyta. Jei labiau rūpi greitas reagavimas į avarijas, irgi verta tai pasakyti. Tik tada naujas administratorius turės galimybę parodyti, kad pasirinkimas buvo teisingas.
Ką reiškia pokytis kasdienybėje
Naujas administratorius perima ne tik popierius, bet ir realias problemas. Jis turi iš karto imtis darbų, nes gyventojai paprastai laukia rezultatų čia ir dabar. Tai gali būti vamzdžių taisymas, laiptinės remontas ar net naujų sutartinių darbų organizavimas. Jei pokytis įvyksta sklandžiai, bendruomenė greitai pajunta, kad namų administratoriaus keitimas buvo vertas pastangų.
Taigi, visų gyventojų pritarimas nėra būtinas – pakanka daugumos balsų. Svarbiausia yra tinkamai organizuoti balsavimą, surinkti reikiamą kiekį parašų ir aiškiai žinoti, kokių pokyčių tikimasi. Tokiu būdu namas gali gauti aktyvų, atsakingą administratorių, kuris užtikrins, kad gyvenimas daugiabutyje būtų paprastesnis ir ramesnis.